tisdag 22 december 2009

Varför man blir snäll av pepparkakor





varför det sägs att man blir snäll av pepparkakor: det var en doktor på 1400-talet som ordinerade sin patient hans pepparkakor så att han skulle va snäll mot sten sture den äldre och låta denne behålla makten i 14 år. obama skulle också behöva behålla makten i 14 år. kakorna sålde sedan som smör på apoteken och nunnorna bakade. det är sant!








vidare är det sant att polkagrisen uppfanns i gränna! jag har konfettipolkagrisar i mitt julgransglitter! men nu har jag en fråga: kan man göra polkaglasyr? det måste va ännu godare än non stop! men vad ska bort i så fall?

Glasyr
2,5 dl florsocker, en äggvita o ett krm ättika

Polkagrisar
1 kg socker
4½ dl vatten
50 g glykos
1 tsk ättiksprit
10 droppar pepparmyntsolja
röd karamellfärg


Blanda socker, vatten, glykos. Koka under omrörning i ca 25 minuter. Massan är färdig då man kan hälla lite av den i vatten och den genast stelnar. Häll då upp det mesta av smeten på en oljad skiva. I resten av smeten tillsätts röd karamellfärg. Smeten ska vara seg.

Droppa pepparmyntsolja på skivan. Arbeta smeten med oljade händer. Dra ut smeten och vik ihop den tills den blir vit och skimrande och dra sedan ut den till en längd.

Häll ut den röda massan till längder och sno dem med den vita. Klipp med en oljad sax!

här är två klipp. det andra är grymt! jag ska inte avslöja slutet.
men de som dyker upp där har släppt om en finfin jullåt precis.





nej, inte justin timberlake. han är ändå utklädd. jag menar ur recepten! glykosen? det är bra för det har jag inte hemma!
men två take that skivor det har jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar